Wiosną ubiegłego roku mieszkańcy Białej Podlaskiej i miejscowości powiatu bialskiego leżących przy DW812 składali petycję do rady sejmiku województwa. Pod pismem znalazło się 400 podpisów mieszańców Wólki Plebańskiej, Dubowa, Lisów i Białej Podlaskiej. „Ścieżka rowerowa wzdłuż DW812 od granicy miasta Biała Podlaska do zatoki autobusowej w miejscowości Dubów ułatwi dostęp mieszkańcom okolicznych miejscowości do miasta powiatowego oraz dojazd do pracy i szkoły.” - pisali sygnatariusze petycji. Zwracali uwagę, że mieszkańcy sąsiadujących od strony południowej z miastem Biała Podlaska miejscowości, dojeżdżają do stolicy powiatu do pracy i szkoły, często rowerami. Tymczasem DW 812 jest trasą ruchliwą i bez poboczy. „(...) jazda rowerem po niej jest bardzo niebezpieczna” - piszą mieszkańcy składający petycję. Dodają, że budowa ścieżki na wskazanym odcinku wpłynie też na „podniesienie walorów turystycznych miejscowości po południowej stronie gminy Biała Podlaska.”
18 czerwca 2024 roku na sesji sejmiku petycja była procedowana. W formie projektu uchwały przedłożyła ją radny komisja skarg, wniosków i petycji, która apel mieszkańców uznała za zasadny. Radni wojewódzcy uchwałę w sprawie petycji przyjęli wówczas jednogłośnie.
W grudniu ubiegłego roku Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji dla zadania pn: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 812 na odcinku Biała Podlaska – Dubów w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów”. Otwarcie ofert nastąpiło 15 stycznia. Do przetargu stanęło 8 podmiotów. Kwoty, za które deklarują wykonanie dokumentacji, która umożliwić ma uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), oscylują między 713, 400 tys. zł, a 2 mln 149 tys. zł. ZDW poinformował, ze na zadanie zaplanowano przeznaczyć 643 tys. 361,28 zł.
Presja ma sens – komentuje działanie województwa radny sejmiku Wojciech Sosnowski. - W przeciągu 3 miesięcy firma projektowa ma wykonać koncepcję, a cała dokumentacja ma być gotowa najpóźniej 18 miesięcy od momentu podpisania umowy. Po wykonaniu dokumentacji przyjdzie czas na szukanie źródeł finansowania i realizację. Realnie patrząc nową ścieżką pojedziemy w 2027-2028 roku - informuje radny sejmiku.
Stanie się tak, o ile ZDW zakończy przetarg wyłaniając oferenta. Warto dodać, że na podobny ruch ze strony instytucji wojewódzkich czekają też mieszkańcy miejscowości po północnej stronie Białej Podlaskiej. Podczas listopadowej sesji sejmiku procedowana była bowiem druga petycja. Tym razem o budowę ścieżki rowerowej w pasie DW811 od granic Białej Podlaskiej do miejscowości Hrud. I w tym przypadku sejmik jednogłośnie przychylił się do wniosku mieszkańców.
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze