Pod koniec października ubiegłego roku zarząd powiatu pochylał się nad drogową mapą swojego terenu, by zastanowić się, jakie inwestycje na drogach powiatowych, na terenie poszczególnych gmin, można by zrealizować w 2025. Częściowo działo się to w odpowiedzi na sygnały płynące z samych gmin. Wówczas wójt Bork wskazywał potrzebę realizacji zadania na odcinku Maków-Ruda Murowana-Olszewnica i chodnika w Olszewnicy – informował radnych powiatowych na sesji w styczniu tego roku starosta Szczepan Niebrzegowski.
10 ofert na drogę
– Droga, o którą upomina się samorząd, jest wąska i w złym stanie, ale jej znaczenia nie da się poważyć, bo tą trasą odbywa się dowóz dzieci do szkół – tłumaczył radnym powiatowym na styczniowej sesji rady powiatu, starosta.
Kilka dni później na sesji rady gminy Borki, radni uchwałą wyrazili zgodę na udzielenie pomocy finansowej powiatowi na realizację inwestycji na tej drodze właśnie.
– 23 stycznia starosta zwrócił się do mnie o wyrażenie deklaracji uczestnictwa w realizacji tego zadania, aby mógł wszcząć procedury. Abym mógł podpisać porozumienie z powiatem w tym zakresie, rada gminy musi wyrazić wolę przystąpienia do niego – wyjaśniał radnym zasadność podejmowanej przez nich uchwały wójt Marcin Czyżak. – W budżecie gminy Borki na ten rok przewidzieliśmy 615 tys. zł. Za chwilę powiat ogłosi przetarg na modernizację tego odcinka.
26 lutego otwarto oferty w przetargu Zarządu Dróg Powiatowych w Radzyniu Podlaskim na modernizację dróg powiatowych. Jedną z części tego przetargu jest właśnie droga w gminie Borki. Powiat przeznaczył na tę inwestycję 1,2 mln zł. Do przetargu swoje oferty złożyło 10 podmiotów. Oferowane kwoty oscylują między 742 397,00 zł do 1 296 180,15 zł.
Jak czytamy w opisie inwestycji dołączonym do dokumentacji przetargowej „Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy wszystkich użytkowników przedmiotowej drogi oraz zapewnić pożądany stan nawierzchni zniszczonej przez wiele lat eksploatacji. Poprawiony zostanie stan techniczny drogi poprzez wzmocnienie istniejącej konstrukcji nawierzchni. Zaplanowano wykonanie nowych warstw bitumicznych”. Odcinek poddany modernizacji to 1716 metrów.
Dołożą się wszyscy
Drugim, od dawna sygnalizowanym przez mieszkańców problemem, jest brak chodnika przy drodze powiatowej w Olszewnicy. – Proponowany chodnik ma mieć długość 300-400 metrów. Tam firma prywatna, która tamtejszą drogą wozi piasek czy żwir, wyraziła chęć partycypacji w budowie tego chodnika. Myślimy, że byłoby nieracjonalne nie wykorzystać takiej możliwości. Szacunkowe koszty przedstawione przez ZDP, to około 170 tys. zł z tego 100 tys. zł od firmy, a reszta po połowie z gminy i powiatu. Mnie się ta konstrukcja finansowa bardzo podoba – mówił w styczniu starosta.
Dziś gmina Borki informuje, że trwają uzgodnienia między gminą, powiatem i Lubelską Kopalnią Surowców Mineralnych w sprawie budowy chodnika przy drodze powiatowej w Olszewnicy. Wskazana przez gminę wycena inwestycji to 300 tys. zł.
– Doszliśmy do porozumienia w sprawie konieczności budowy tego chodnika, a także współuczestniczenia w kosztach, powiat dodatkowo zajmie się przygotowaniem dokumentacji technicznej i nadzorem nad inwestycją – informuje wójt gminy Borki. – Projektowany chodnik o szerokości 2 m i długości 360 m będzie się zaczynał na początku miejscowości, a kończył przy skrzyżowaniu w centrum. Zostaną oznakowane przy nim dwa perony postojowe oraz przejścia dla pieszych.
Chodnik w Olszewnicy jest inwestycją mocno wyczekiwaną przez mieszkańców.
– Ten chodnik jest nam potrzebny jak zbawienie Jest on potrzebny nie tylko dla wygody, ale przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Odkąd została wyremontowana droga w Borowym, kierowcy często wybierają dojazd do DK 19 właśnie przez Olszewnicę, ruch samochodowy się nasilił, jest dużo "obcych" samochodów i nawet wieczorami czy nocą ruch jest duży. Dlatego bardzo chciałabym podziękować naszemu panu wójtowi, panu staroście oraz Wojciechowi Jeziorowi z Lubelskiej Kopalni za zrozumienie naszych potrzeb – zapewnia sołtys Olszewnicy, Elżbieta Kulenty.
Dla prywatnego inwestora partycypacja w bezpieczeństwo mieszkańców Olszewnicy jest o tyle ważna, że z drogi przez z miejscowość korzysta ciężki transport z kopalni, a jak wskazują gminni urzędnicy, na tej trasie prognozuje się zwiększenie natężenia ruchu. „Zapowiadany i powoli realizowany projekt budowy Via Carpatii wkrótce będzie się wiązał z natężeniem ruchu samochodowego. Z tego odcinka będzie również korzystał ciężki tabor Lubelskiej Kopalni Surowców Mineralnych.”
Jak informują gminni urzędnicy już wkrótce ruszy też remont drogi gminnej Olszewnica – Borowe o dł. ponad 1,6 km. Inwestycja, której wartość wyceniono na 1 mln 256 tys. zł, będzie realizowało PRD Lubartów.
CZYTAJ TEŻ:
Napisz komentarz
Komentarze