Dlaczego potrzebny jest filtr kabinowy?
Powietrze na drogach zawiera wiele niebezpiecznych substancji: pył, produkty spalania benzyny i oleju napędowego. Główną funkcją filtrów jest oczyszczanie powietrza przedostającego się przez system klimatyzacji i ogrzewania z kurzu, drobnych cząsteczek, alergenów i zapachów. Niektóre modele mają działanie bakteriobójcze. Szczególnie przydatne dla osób z alergią lub astmą.
Budowa filtra kabinowego
Nowoczesne modele składają się z kilku warstw:
- materiał filtracyjny zatrzymujący kurz, pyłki i zarodniki o wielkości do 1,0-0,5 mikrona
- węgiel aktywny, pochłaniający sadzę, niektóre gazy i zapachy; warstwa elektrostatyczna, zatrzymująca naładowane cząsteczki i znacznie poprawiająca jakość oczyszczania powietrza;
- niektóre modele filtrów zawierają warstwę antybakteryjną, która dezynfekuje powietrze.
Gdzie znajduje się kabinowy filtr powietrza?
Pozycja zależy od wyobraźni producenta, ale można wyróżnić kilka typowych pozycji:
- za schowkiem, lepiej znanym jako "schowek";
- pod tablicą rozdzielczą;
- pod maską.
Kiedy należy wymienić filtr kabinowy
Zależy to od kilku czynników. Producent samochodu zaleca, aby wymieniać go co 10 000-25 000 mil lub raz w roku podczas kolejnego przeglądu serwisowego. Jeśli pojazd jest eksploatowany w bardziej zapylonych regionach południowych, warto wymieniać filtr częściej. Jeśli jeździsz w mieście, również musisz częściej wymieniać filtr, ponieważ powietrze w mieście jest pełne kurzu, sadzy i spalin.
Jedną z oznak, że nadszedł czas wymiany filtra kabinowego powietrza, jest zmniejszenie przepływu powietrza przez układ HVAC, np. gdy ustawisz wentylację na maksimum, ale hałas jest większy niż efekty. Innym objawem jest utrzymujący się nieprzyjemny zapach lub zaparowanie przedniej szyby w kabinie pasażerskiej. Nawet jeśli nie zauważysz tych objawów, powinieneś przynajmniej raz w roku sprawdzić filtr powietrza, a możesz to zrobić samodzielnie bez pomocy.
Jak samodzielnie wymienić filtr
Filtr kabinowy można wymienić samodzielnie. Proces wymiany jest opisany w dokumentach specyficznych dla danego modelu. Ogólnie rzecz biorąc, do wymiany filtra nie są potrzebne żadne specjalne narzędzia.
Algorytm zastępowania:
- Naciśnij uchwyty schowka samochodowego.
- Poluzuj spinki pokrywy filtra kabinowego.
- Włóż do obudowy filtra nowy materiał filtrujący.
- Podłącząpkę (pasek) do wykładziny schowka samochodowego.
Film szkoleniowy na temat wymiany filtra powietrza ze strony internetowej autodoc.pl
W razie wątpliwości lub braku doświadczenia najlepiej udać się do warsztatu. Nie wahaj się poprosić mechanika o pokazanie starego filtra, aby upewnić się, że rzeczywiście nadszedł czas na jego wymianę. W zależności od tego, jak długo filtr był używany, możesz być nieco zszokowany tym, co zobaczysz: liście, gałązki, owady, sadza i brud, które dosłownie pokrywają całą powierzchnię filtra po stronie, z której napływa powietrze. Wszystkie wyżej wymienione objawy po raz kolejny potwierdzają zalecenie serwisanta dotyczące wymiany kabinowego filtra powietrza.
Napisz komentarz
Komentarze