Układ chłodzenia jednostki napędowej ma za zadanie utrzymać silnik w odpowiednim trybie pracy, posiada czujnik temperatury. Z tego urządzenia korzysta kierowca oraz jednostka elektroniczna, która steruje procesami technicznymi. Przyjrzyjmy się, jak działa to urządzenie i jakie są konsekwencje jego awarii.
Zdjęcie czujnika temperatury płynu chłodzącego zaczerpnięte z topczescizamienne.pl
Zasada działania czujnika temperatury
Technicznie istota tego urządzenia opiera się na zmianie oporu materiału, w zależności od temperatury otoczenia. Ten czujnik to zwykły rezystor półprzewodnikowy.
Prąd płynący przez czujnik zmienia się w funkcji jego oporu. Powoduje to zmianę położenia strzałki wskaźnika wyjściowego, wskazując kierowcy aktualną temperaturę silnika. ECU natychmiast reaguje na te informacje i dokonuje regulacji mieszanki i układu zapłonowego. Dodatkowo ECU uruchamia wentylator chłodzący po osiągnięciu maksymalnej temperatury jednostki napędowej. W ten sposób, dzięki działaniu takiego urządzenia, temperatura silnika regulowana jest automatycznie, bez ingerencji kierowcy.
Możliwe awarie czujników
Awaria takiego urządzenia jest możliwa z powodu uszkodzenia o charakterze fizycznym. Na przykład zwarcie, pęknięcie obudowy, zerwanie gwintu i przerwanie przewodów. Brak płynu niezamarzającego może również spowodować awarię czujnika. Wiedząc, jak działa czujnik temperatury, łatwo jest stwierdzić, czy działa on nieprawidłowo dzięki następującym oznakom:
- nieprawidłowe działanie silnika na wolnych obrotach;
- zwiększone zużycie paliwa;
- Silnik jest trudny do uruchomienia;
- Jednostka zasilająca przegrzewa się;
- zapala się lampka "Check Engine".
Jeśli występują wszystkie powyższe objawy, należy wyjąć czujnik i zanurzyć go w gorącym płynie niezamarzającym. Jeśli opór nie zmienia się po podgrzaniu, urządzenie jest uszkodzone. Nieprawidłowe działanie może być również spowodowane wadliwym okablowaniem lub niewystarczającą ilością środka przeciw zamarzaniu.
Wymiana czujnika
Wymiana składa się z następujących etapów:
- Przed przystąpieniem do demontażu należy upewnić się, że silnik pojazdu ostygł, aby uniknąć poparzenia płynem niezamarzającym.
- Dla ułatwienia dostępu, w niektórych modelach może być konieczne uprzednie wyjęcie filtra powietrza.
- Ostrożnie odłączyć wiązkę przewodów od czujnika.
- Odkręcić stary czujnik.
- Nasmarować złącza gwintowane nowego czujnika uszczelniaczem samochodowym i wkręcić go.
- Podłącz ponownie wiązkę przewodów, upewniając się, że styki są prawidłowe i bezpieczne.
Jeśli nowy czujnik nie działa, sprawdź instalację: czujnik może nie być przykręcony do końca lub okablowanie może być nieprawidłowe.
Napisz komentarz
Komentarze