W czerwcu 2023 r. przez polski parlament przyjęta została ustawa o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z jej zapisami środki na sfinansowanie rozbudowy portu w Małaszewiczach mogą być przekazane z budżetu państwa w obligacjach do PKP PLK, z przeznaczeniem na finansowanie nabycia udziałów w kapitale zakładowym Cargotor, zarządcy portu w Małaszewiczach. Ta ustawa daje blisko 3,5 mld zł na rozbudowę portu w Małaszewiczach.
Czytaj też: Co dalej z portem w Małaszewiczach? PKP Cargo i PKP PLK wyznaczyły termin dotyczący Cargotoru
Strategiczna inwestycja
Pieniędzy do tej pory nie udało się zagospodarować z uwagi na trwający proces przemian własnościowych.
– Planowane finansowanie ze środków publicznych modernizacji Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze związane jest z pracami dotyczącymi przejęcia spółki Cargotor przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Publicznego dofinansowania inwestycji można udzielić PKP PLK albo spółce Kapitałowej PKP PLK – tłumaczyła wiosną ubiegłego roku rzecznik ministerstwa infrastruktury Anna Szumańska.
W sprawie interweniowały wówczas władze urzędów marszałkowskich. W połowie lipca 2024 roku powstało stanowisko sejmiku, w którym województwo zwracało uwagę na strategiczny charakter inwestycji w rozbudowę PLM, wpływy do budżetu, jakie przedsięwzięcie przyniesie, oraz poparcie dla niego samorządów lokalnych.
W kolejnych miesiącach nic się w sprawie nie zmieniło. Natomiast w grudniu ubiegłego roku okazało się, że w sprawie przejęcia udziałów Cargotoru przez PKP PLK, podpisany został aneks do listu intencyjnego dotyczącego sprzedaży PKP PLK 100 proc. udziałów w spółce Cargotor Sp. z o.o. Strony w podpisanym 18 grudnia aneksie zobowiązały się do zakończenia przedsięwzięcia do końca lipca 2025 r.
– Wyznaczenie terminu zakończenia transakcji to istotny krok na drodze do zakończenia tego ważnego przedsięwzięcia z sukcesem. Jestem przekonany, że włączenie działalności Cargotor w struktury PKP PLK będzie znaczącą korzyścią biznesową dla obydwu stron, a przyczyni się także do wzmocnienia rozwoju sieci kolejowej w Polsce, co z perspektywy PKP CARGO, jako odbiorcy usług, stanowi dodatkową wartość dodaną – informował Paweł Miłek, p.o. członek zarządu ds. handlowych i p.o. członek zarządu ds. restrukturyzacji PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
W odpowiedzi na aneksowanie dokumentów przez PKP Cargo i PKP PLK, władze województwa przygotowały kolejne stanowisko, które zostanie przedstawione do przyjęcia przez sejmik wojewódzki.
Przeczytaj: Zderzenie lokomotyw w Małaszewiczach. Wprowadzono komunikację zastępczą
Ważny węzeł kolejowy
„Sejmik Województwa Lubelskiego po raz kolejny wyraża swój głęboki niepokój w związku z opóźnieniami w realizacji projektu rozbudowy przeładunkowego portu kolejowego w Małaszewiczach (PLM). W szczególności niepokój budzi przesunięcie terminu rozpoczęcia prac związanych z transakcją przejęcia CARGOTOR Sp. z o.o. przez PKP CARGO i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o kolejne siedem miesięcy. Każde odsunięcie w czasie inwestycji oznacza realne straty dla budżetu państwa, województwa lubelskiego oraz lokalnych samorządów terytorialnych. (…) Z niepokojem obserwujemy brak intensywnych działań ze strony właściwych organów i instytucji. Jest to niezrozumiałe w sytuacji, gdy modernizacja portu PLM została zatwierdzona w ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, a harmonogram finansowania na lata 2023-2028 zakłada łączne wydatki w wysokości ponad 3,3 mld zł. (…) Małaszewicze, będąc jednym z największych węzłów kolejowego ruchu towarowego w Unii Europejskiej, zasługują na priorytetowe potraktowanie w zakresie inwestycji infrastrukturalnych, szczególnie w obliczu wyzwań geopolitycznych związanych z konfliktem zbrojnym na Ukrainie” – napisano w przygotowanym stanowisku.
Władze województwa apelują w nim do premiera rządu RP i ministra infrastruktury o przyspieszenie działań w kwestii przejęcia udziałów Cargotoru przez PKP PLK, przedstawienie harmonogramu prac związanych z rozbudową PLM, terminowe uruchomienie środków finansowych, aby wywiązać się ze zobowiązań i uniknąć dalszych opóźnień oraz zintensyfikowanie współpracy z lokalnymi samorządami w zakresie tworzenia infrastruktury towarzyszącej PLM.
Przygotowane stanowisko będzie przedłożone radnym sejmiku wojewódzkiego do przegłosowania na najbliższej sesji pod koniec tygodnia.
Napisz komentarz
Komentarze