Przetarg na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej wraz z kosztorysem uwzględniającym podział kosztów na interesariuszy dla zadania pt.: „Likwidacja kolizyjnych przejazdów na terenie miasta Biała Podlaska” miasto ogłosiło 6 grudnia. Szukało wykonawcy projektu dla: likwidacji przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu drogi gminnej nr 113208 L, przebudowy przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu drogi powiatowej nr 1158 L ul. Łomaskiej polegającego na budowie tunelu pieszo-rowerowego w miejscu istniejącego przejazdu, budowy bezkolizyjnego przejazdu w ciągu drogi powiatowej nr 1160 L - al. Jana Pawła II.
Na ogłoszenie odpowiedziało czterech oferentów, deklarujących wykonanie dokumentacji projektowej za kwoty od od 232,8 tys. zł do 479,7 tys. zł. Miasto zabezpieczyło 200 tys. zł. Wybrano ofertę z najniższą kwotą, którą przedłożyło konsorcjum firm z Warszawy i Czarnego Lasu.
Plany miasta i plany kolei
- Głównym naszym zamierzeniem jest zgłoszenie tej inwestycji w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” organizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Do tego niezbędna jest m.in. opracowywana koncepcja programowo-przestrzenna – wyjaśnia Michał Litwiniuk, prezydent Białej Podlaskiej.
Przyznaje, że rozmowy z koleją już trwają. - Prowadzimy konsultacje z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie zakresu i przebiegu dotyczącego likwidacji jednopoziomowych przejazdów kolejowo-drogowych, oraz budowy nowego przejazdu i przejścia pod linia kolejową – informuje prezydent. - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. partycypowałyby w kosztach powstania nowych rozwiązań budowlanych, jak również współuczestniczyłyby w realizacji inwestycji.
W grudniu ubiegłego roku z pewnością doszło w tej sprawie do wymiany pism, bo przedstawiciel biura prasowego PKP PLK poinformował nas o piśmie wysłanym do UM Biała Podlaska, 16 grudnia.
- Polskie Linie Kolejowe wystosowały 16 grudnia pismo do Gminy Miejskiej Biała Podlaska informując, że nie jesteśmy zainteresowani podjęciem ponownej współpracy w zakresie budowy wiaduktu. Wynika to z tego, że gmina Biała Podlaska nie wywiązała się z warunków wcześniejszego porozumienia w tej sprawie z 2018 r. Zaniechania gminy naraziły PLK na opóźnienie w zakresie realizowania inwestycji na linii kolejowej 2 Warszawa – Terespol i na dodatkowe koszty w wysokości 3 mln zł za zmiany projektu i dodatkowe roboty – stwierdza przedstawicielka biura prasowego PKP PLK, Anna Znajewska-Pawluk.
Uszczegóławia, że wspominane porozumienie dotyczyło planowej wówczas przez samorząd inwestycji „Budowa wschodniej obwodnicy Białej Podlaskiej – Etap II o długości ok. 1200 m wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną i bezkolizyjnym skrzyżowaniem z linią kolejową nr 2”. - PLK SA zobowiązały się do likwidacji przejazdu kolejowo-drogowego, w miejsce którego gmina planowała zbudować wiadukt drogowy – referuje warunki porozumienie z 2018 roku Znajewska-Pawluk.
Jak wspomina Adam Chodziński, wiceprezydent w latach 2014-2018, w ówczesnej kadencji miasto przygotowywało projekt obwodnicy z planem wiaduktu nad torami. Gdy obwodnicą zainteresowało się wojsko, plany trzeba było przeprojektować uwzględniając tonaż ciężkiego sprzętu wojskowego, który miałby się nią przemieszczać. Realizowany w tamtych latach projekt trzeba było zmienić.
- Tamta inwestycja miała kosztować, jeśli dobrze pamiętam ponad 30 mln zł. Poszukiwaliśmy na nią źródła finansowania. Tymczasem później, gdy miasto pozyskało ponad 100 mln zł na realizację I etapu obwodnicy, to byłoby niegospodarnością zaprzepaścić taką okazję. Trudno się dziwić miastu, że zmieniło plany – mówi dziś Adam Chodziński.
Konsultacje czas zacząć
Natomiast prezydent Michał Litwiniuk, w kwestii aplikacji do wspomnianego przez siebie konkursu, wyjaśnia:
- Jeżeli nasze zgłoszenie spełni wymagania formalne zawarte w regulaminie konkursu, wtedy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Urząd Miasta Biała Podlaska będą zobowiązane do zawarcia porozumienia oraz do wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych w formule „zaprojektuj i wybuduj” lub w formule „wybuduj”. Dotychczas wielokrotnie skutecznie pozyskiwaliśmy dofinansowania naszych inwestycji i staramy się o dofinansowanie również w tym przypadku.
Na temat budowy bezkolizyjnych przejść przez tory wypowiedzieć mogą się też mieszkańcy, Właśnie ruszyły konsultacje społeczne w tej sprawie. Szczegóły można znaleźć na głównej stronie internetowej miasta, gdzie został wstawiony do nich link. Co ciekawe, po interwencji aktywisty miejskiego dr. Andrzeja Halickiego, który śledząc miejski BIP natknął się na zarządzenie prezydenta i szukał przekierowania do ogłoszonych konsultacji.
- Można zakładać, że sprawa połączeń kolejowo - drogowych jest już przesądzona a koncepcja została uzgodniona z wojskiem i PKP. Może i tak jest. Ale mimo wszystko uważam, że w konsultacjach społecznych zawsze warto brać udział. Choćby po to, by władza miała możliwość odniesienia się do uwag i potrzeb mieszkańców - stwierdza na swoim autorskim blogu.
Sam chciał się do pomysłu odnieść, ale idąc za wytycznymi zarządzenia prezydenta, nie znalazł ich na stronie internetowej magistratu. - Zarówno w folderze "ogłoszenia i komunikaty" jak i "zadania publiczne i konsultacje społeczne" na stronie UM Biała Podlaska nie znalazłem ankiety. Z kolei w folderze "Konsultacje społeczne" ostatnie informacje dotyczyły 2024 r. czyli zabrakło danych o obecnych konsultacjach "likwidacji kolizyjnych przejazdów" - opisuje sytuację dr Halicki.
Ostatecznie zainterweniował w tej sprawie w magistracie.
- Zadzwoniłem więc do UM Biała Podlaska. Po mojej interwencji urzędnicy zajęli się sprawą - dodaje i nie kryje zastrzeżeń: - Tak to nie powinno wyglądać. Prezydent miasta powinien zadbać o jakość i właściwy przepływ informacji - dodaje dr Halicki.
Konsultacje w sprawie bezkolizyjnych przejazdów przez tory są już dostępne pod linkiem na stronie głównej UM. Mieszkańcy mogą wyrażać opinie.
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze